Preses relīzes
LR3 - Klasika piedāvā tiešraides - E.Siliņa koncerts un K.Opolais pirmizrāde
Latvijas Radio 3 ''Klasika'' tiešraidē - Kristīne Opolais titullomā Dž. Pučīni operas ''Manona Lesko'' pirmizrādē Bavārijas Valsts operā un Egila Siliņa solokoncerts Latvijas Nacionālajā operā
Šonedēļ "Klasika" sarūpējusi īstus svētkus opermūzikas gardēžiem, divas dienas pēc kārtas tiešraidē aicinot baudīt divu izcilu, starptautiski atzītu latviešu operzvaigžņu - Kristīnes Opolais un Egila Siliņa - sniegumu. Sagaidot Valsts svētkus, tā būs lieliska iespēja saņemt kārtējo pašapziņas poti par mūsu talantu panākumiem Latvijā un pasaulē.
Piektdien, 14. novembrī, plkst. 19.00 tiešraidē no Latvijas Nacionālās operas "Klasika" piedāvās Latvijā iemīļotā un starptautiski pazīstamā basbaritona Egila Siliņa solokoncertu.
Pēdējos gadus Egils Siliņš tiek ierindots tieši Riharda Vāgnera operu labāko interpretu zvaigznājā. "Patiešām, pēdējā laikā Vāgneru dziedu ļoti daudz, taču tas nenozīmē, ka mazinājusies interese par citu komponistu mūziku. Bet tā jau tas ir: atliek vienu reizi labi nodziedāt Vāgnera operu, un turpmāk tevi aicinās to darīt vienmēr... Vāgnera dziedātāju patiešām pasaulē nav nemaz tik daudz: augstākajā līgā esam pieci basbaritoni, un tā arī kursējam pa pasauli," intervijā "Klasikai" uzsver dziedātājs.
Solokoncerti, kuros Egils Siliņš uzstājas viens pats kopā ar orķestri, notikuši tikai Latvijā. Pirmais no solokoncertiem izskanēja 1989. gadā pēc Egila uzvaras Belvederas starptautiskajā vokālistu konkursā Vīnē, un šī būs vien ceturtā reize.
"Soloprogrammu kopā ar orķestri visbiežāk veido ārijas. Kā zināms, vienas operas ietvaros ārija parasti ir konkrētās lomas kulminācija... Ja programmā iekļautas desmit ārijas, tad tās ir desmit kulminācijas! Tas prasa ļoti daudz enerģijas. Otra lieta - apjoms. Un vēl tas, ka mūzika, ko dziedu, ir dažāda: te rindojas itāļu, franču, vācu un krievu mūzika, tā ka pats grūtākais ir pārslēgšanās, jo atelpai dots vien īss brīdis," solokoncertu pieredzē dalās dziedātājs. Viņš neslēpj, ka pārslēgties palīdz tas, ka lielākoties visas lomas, kuru ārijas iekļautas arī šīs reizes solokoncertā, dziedātas arī pilnmetrāžas iestudējumos.
14. novembrī Egila Siliņa priekšnesumā skanēs Vinčenco Bellīni, Modesta Musorgska, Gaetāno Doniceti, Antona Rubinšteina, Umberto Džordano, Aleksandra Borodina, Žaka Ofenbaha, Žorža Bizē, Franča Šūberta un Riharda Vāgnera mūzika. Bet duetā no Džuzepes Verdi "Traviatas" uz skatuves kopā ar Egilu Siliņu būs arī soprāns Evija Martinsone. Koncertā piedalīsies Latvijas Nacionālās operas orķestris, bet pie diriģenta pults būs Andris Poga.
Sestdien, 15. novembrī, plkst. 20.00 "Klasikas" ēterā sāksies tiešraide no Bavārijas Valsts operas Minhenē, kur Džakomo Pučīni operas "Manona Lesko" pirmizrādē titullomā būs pasaulslavenais latviešu soprāns Kristīne Opolais.
Vēl pavisam nesen bija iecerēts, ka Kristīne šajā laikā dziedās Mimī lomu Pučīni operā "Bohēma" Ņujorkas Metropoles opernamā. Piedāvājumu piedalīties "Manonas Lesko" jauniestudējumā, titullomā aizstājot Annu Ņetrebko, viņa saņēmusi tieši pirms divām nedēļām. Laika pārdomām bijis vien pāris stundu, kamēr abu operteātru vadība veikusi abpusēju saskaņošanas procedūru…
"Manona šobrīd ir mana mīļākā loma - varbūt tāpēc, ka jaunākā. Lai gan visas Pučīni operlomas man ļoti tuvas, tieši Manonas tēls šķiet daudz interesantāks par Mimī, kaut arī pēc negaidītās debijas Mimī lomā Ņujorkas Metropoles operā tiku ļoti gaidīta… No otras puses jautājums, kurā operteātrī labāk gribētu dziedāt - Bavārijas Valsts operā vai Ņujorkas Metropolitan, ir līdzīgs tam, ko dažkārt uzdod bērnam, sak', ko tu vairāk mīli - tēti vai mammu," telefonintervijā "Klasikai" atklāj dziedātāja.
15. novembra pirmizrādē Kristīnes partneris atkal būs šarmantais un pasaulslavenais vācu tenors Jonass Kaufmanis, ar kuru Kristīne pirmoreiz satikusies "Manonas Lesko" jauniestudējumā Londonas Karaliskajā Covent Garden operā jūnijā. Triumfālie panākumi Kristīnei ļāvuši uzlidot vēl lielākos slavas augstumos: viņas kalendārs aizpildīts jau līdz pat 2020. gadam...
"Ar Jonasu mūs vieno brīnišķīga saprašanās. Lai izdotos, vienādi jājūt mūzika, vienādi jājūtas uz skatuves. Mums abiem raksturīga simtprocentīga atdeve; šajā ziņā esam absolūti vienādi. Katru izrādi viņš izdzīvo kā savu pēdējo," savu skatuves partneri raksturo Kristīne.
"Manonas Lesko" jauniestudējumu veidojis provokāciju vecmeistars Hanss Neienfelss, bet muzikālais vadītājs ir diriģents Alēns Altinoglu.
Jāatgādina, ka Bavārijas Valsts operā Kristīne Opolais debitēja 2010./2011. gada sezonā ar titullomu Antonīna Dvoržāka operā ''Nāra'', par ko ieguva Bavārijas laikraksta Abendzeitung balvu ''Gada zvaigzne 2010''. Debiju vainagoja sensacionāli panākumi, Kristīnei izpelnoties izcilu kritikas un skatītāju novērtējumu, tāpēc jau tolaik tika lemts par viņas atgriešanos šajā operteātrī. Jau šī gada janvāra sākumā Kristīne Opolais uz teātra skatuves iejutās Tatjanas lomā Pētera Čaikovska operā "Jevgeņijs Oņegins", bet februārī debitēja Vitēlijas lomā Volfganga Amadeja Mocarta operas "Tita žēlsirdība" jauniestudējumā.
Aicinām klausīties Latvijas Radio 3 – „Klasika” radio frekvencēs un internetā http://klasika.latvijasradio.lv/lv/lr3/. Programmas jaunumiem iespējams sekot līdzi arī sociālajos tīklos http://twitter.com/Klasika_LR3 un http://www.facebook.com/programma.klasika
Papildinformācija:
Ieviņa Ancena
Latvijas Radio 3 - "Klasika" interneta portāla redaktore
Mob. tālr.: 26337544
E-pasts: ievina.ancena@radio.org.lv